28/3

Ju mer jag tänker på det, ju mer irriterad blir jag. En 14 årig flicka blir våldtagen i skolan av en 15 årig pojke, gärningsmannen döms. Samhället förnekar.
Flickan baktalas, blir utfryst, mobbad, smutskastad
Pojken hyllas, nästan prisas...

Vart är samhället påväg? Hur kan kommunen dom bor i ställa sig på hans sida? De säger att de är neutrala, inte tar parti, jag förstår samtidigt som jag inte gör det. De ANSER att de är neutrala genom att inte ställa sig upp för henne, men då blir det indirekt ett partitagande ändå när de inte gör någonting åt honom och hon tvingas flytta 50 mil bort medan smutskastningen på internet fortsätter.
Rektorn har inte ens en ANING, utan anser att personalen måste utbildas för att dom ska kunna gå in på internet på Facebook och bilddagboken för att läsa kommentarerna som skrivs om den unga tjejen.

Pojken fick deltaga i skolavslutningen i kyrkan, gav blommor och kramades, och alla ansåg att det var en vacker gest av honom. Nobelt. Ordet som får mig att vilja kräkas i detta sammanhang. Nobelt. Av en kille som har haft sex med ett barn, där hon inte var med på det. Alltså en våldtäkt.
Prästen står och säger i kyrkan på uppdrag gransknings reportaget att alla är välkomna i kyrkan. Visst är det en bra sak, man ska inte frysas ut därifrån. Men samtidigt, hallå ELLER, det är en utredning i samhället, och hon var inte där. Man behöver inte strö salt i såret och sparka på dem som redan ligger.
Samma kväll som avslutningen våldtar han en ny tjej.
En till.
DNA kan spåras i hennes trosor av hans sperma. Vad säger samhället? "Nej, det är inte hans, trosorna har legat i smutstvätten i några dagar, det kan vara hennes brors"
Vad tror man? Att våldtäktsmannen och hennes bror har samma DNA? Visst, det kan ju vara så. Men inte i dethär fallet.

Är inte människan fantastisk i sitt förnekande?
En våldtäkt förstör en ung människas liv. Vare sig det är en tjej eller kille som blir våldtagen så blir man ärrad för livet. Skammen man upplever går nog inte att beskriva och jag kan inte sätta mig in i situationen som dehär två tjejerna är i.
Att först blir våldtagen och förnedrad, sen vänder alla vuxna ryggen åt problemet och utöver detta blir man smutskastad via internet och ingen bryr sig.

Jag ställer mig på tjejernas sida i detta. Ingen människa ska behöva uppleva något sådant, och jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver det heller. Det är fruktansvärt och avskyvärt.

När är det dags för de "vuxna" att ställa sig upp och ta ansvar? Hjälpa istället för tvärtom. Vilja se problemen i vitögat och ta tag i dem istället för att skjuta upp dem? Jag blir äcklad.

Är det inte meningen att vi ska kämpa emot "ondska", inte skriva hotkommentarer på internet, älska varandra. Livet är alldeles för kort för att gå runt att hata, men jag tror faktiskt att dessa tjejer som blivit våldtagna, särskilt Linnea, den första, aldrig kommer förlåta sin kommun för sättet hon blivit behandlad.

Så alla mina tankar, och alla mina sympatier går ut till dessa två tjejer som varit med om denna hemska, hemska händelse.
Jag önskar er all lycka i fortsättningen och jag hoppas inte att ni tänker dra alla vuxna över en kam för att det sitter några i kommun och skolledningen som inte bryr sig.

Jag står på er sida.




Over and out

Serva me, servabo te
Rädda mig och jag kommer rädda dig

Kommentarer
Postat av: duell

jaa, gött sjukt är det iaf! =/

2010-03-29 @ 14:58:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0