11/5

Satt och läste på en av storbloggarnas blogg förut, en av de mer seriösa bloggerskorna som faktiskt tar upp saker och ting som är VIKTIGA! Hon själv är svensk, men har utländska föräldrar, och ändå, fastän hon är född i sverige, pratar flytande svenska, och är muslim. Så kollar folk snett på henne. Antar att hon inte förstår det svenska språket osv.
Detta gör mig lite arg. Varför dömmer vi svenskar så hårt? Jag själv har absolut ingenting emot invandrare och jag tycker personligen att det kan vara intressant med nya kulturer och nya språk. Vi har att lära av varandra!
Tänk vad intressant, man kan lära sig nya språk, nya kulturer! Massor! Och ändå så bara.. Skiter vi i varandra! Vi behandlar inte varandra med respekt.
Även om relationen är:


Svensk --> Invandrare
Invandrare --> Svensk
Svensk --> Svensk
Invandrare --> Invandrare


Jag håller med om att invandrare måste anpassa sig till det svenska samhället, men vem är det som säger att de inte skulle kunna det och samtidigt ha kvar deras traditioner? Vilka är vi som ska ta ifrån dem deras seder? Det tror jag absolut inte att vi skulle vilja om vi varit tvugna att emigrera. Eller hur?
Vi måste även
bjuda in dom i det svenska samhället, inte placera dem i fack eller invandrartäta bostadsområden. Eller bara slussa iväg dem.. Varför kan vi inte bara försöka leva i harmoni och sluta skylla på varandra?
Jag har själv väldigt svårt för invandrare som säger
"Jag hatar sverige", men jag har lika svårt för svenskar som säger "Vafan, invandrare gör ingenting här.." ELLER "Vafan, invandrare kommer bara hit och tar våra jobb".. Detta sättet att prata på innebär ju att man aldrig blir nöjd, eller hur?

Jag står på bägge sidorna i denna frågan. Jag kan inte ändra hela samhällets tänk, men jag kan ändra på mitt eget. Och i alla förändringar som sker, måste jag utgå från migsjälv först.
Många bäckar små, eller vad är det man brukar säga?

Sen undrar jag, om inte respekten sitter kvar i människan. Vad har vi kvar då?! Varför satte han där uppe oss till världen om vi inte ska älska varandra? Respektera att alla är olika?
Tur är väl det tycker jag, uscha mig vad tråkigt om alla hade varit likadana, tyckt om samma saker och alla hade velat gjort samma saker.

Läste även i en randoms blogg om en bussincident han varit med om. Att några svenska tjejer satt på bussen (han satt bakom) och på bussen kliver en gammal tant. Han reser sig för tanten, gör några av tjejerna det tror ni? Nej! Dom tycker att "aa, men jag kom hit först, tanten får väl skylla sig själv" Eller ja.. det vet jag inte om dom tänkte, men ni förstår vad jag menar. Det är stor brist på respekt i samhället och jag blir så ledsen! Usch!

Slutligen, nu tycker jag att, jagsjälv, du som läser detta och alla andra på denna jorden. Tänk en extra gång, vi är alla människor i grund och botten, blodet flyter i våra ådror på samma sätt på allihop, vi vill alla känna kärlek och att vi hör hemma någonstans.
Vi har alla behov, stor som liten, mörk som ljus, blond som brunett, tjej som kille.. Vi är alla så lika, men vi är ändå alla så olika.


Vi är alla lika värda.




Over and out



Audiatur et altera pars
Låt även den andra parten bli hörd

Kommentarer
Postat av: Alx

så rätt!

2010-05-11 @ 15:00:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0